Happy Tosti, impact first
Bij Happy Tosti ondernemen we altijd vanuit de impact die we als bedrijf willen maken. Om dit succesvol te doen hebben we drie impact doelstellingen geformuleerd die we gaan realiseren. Hierbij hebben we jullie hulp hard nodig, samen bereik je namelijk veel meer. Hoe je jouw steentje kan bijdragen? Simpel, gewoon van onze fantastische tosti’s blijven genieten!
Impact en de Sustainable Development Goals
De impact die we willen maken, hebben we gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. De SDG’s hebben de grootste wereldwijde problemen van de 21ste eeuw in kaart gebracht. Door aan de realisatie van de SDG’s mee te werken, wil Happy Tosti onderdeel van de oplossing zijn!
1. Een betaalde baan het nieuwe normaal maken voor mensen met een arbeidsbeperking
Nederland telde in 2015 1,7 miljoen mensen met een arbeidsbeperking, waarvan minder dan de helft met een betaalde baan. Wij willen deze mensen aan een betaalde baan helpen, omdat dat voor hen én voor de samenleving een grote verbetering is ten opzichte van de huidige situatie.
Uit onderzoek van het Centraal Planbureau blijkt namelijk dat een betaalde baan voor iemand met een arbeidsbeperking de samenleving 5000 euro per jaar bespaart.
Daarom:
– Geven we zelf het goede voorbeeld door zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking een plek bij Happy Tosti te bieden. Tot nu toe zijn er 130 mensen met een arbeidsbeperking werkzaam of werkzaam geweest bij Happy Tosti.
Op het moment zijn 61 van deze 130 mensen nog steeds werkzaam bij ons en van onze 69 ex-medewerkers is 71% doorgestroomd naar een vervolgbaan of opleiding.
– Begeleiden we onze oud medewerkers proactief bij het zoeken naar een nieuwe baan. Het succes hiervan zie je direct terug bij de significant lagere gemiddelde baanvindduur van onze werknemers (5.07 maanden), vergeleken met het landelijk gemiddelde (7.95 maanden).
– Herinvesteren we al onze winst in het bedrijf, zodat we zoveel mogelijk betaalde banen kunnen bieden aan mensen met een arbeidsbeperking.
– Vragen we voor kraanwater sinds halverwege 2019 één euro, wat we doneren aan goede doelen. Zo doneerden we in 2019 €4,500 aan Everyday Heroes, om zo nog meer mensen met een arbeidsbeperking een betaalde baan te bieden.
– Delen we onze kennis over sociaal ondernemen met andere bedrijven en overheden. Er komt bijvoorbeeld een fantastische samenwerking met een groot Nederlands bedrijf aan waardoor we nog meer mensen met een arbeidsbeperking een betaalde baan kunnen bieden. Houd ons dus in de gaten!
De SDG’s
Met ons streven om een betaalde baan het nieuwe normaal te maken voor mensen met een arbeidsbeperking dragen we bij aan de realisatie van drie verschillende SDG’s, namelijk:
8.
Waardig werk en economische groei. Omdat we ons hard maken voor een volledige en productieve tewerkstelling van iedereen en we bijdragen aan het terugschroeven van het aantal jongeren dat niet aan het werk is.
10.
Ongelijkheid verminderen. Elke dag doen we ons uiterste best om de sociale en economische inclusie van iedereen mogelijk te maken, in het bijzonder van mensen met een arbeidsbeperking.
17.
Partnerschap om doelstellingen te bereiken. Door samen te werken met bijvoorbeeld Everyday Heroes, ze te ondersteunen en kennis met ze uit te wisselen werken we samen toe naar een betere tewerkstelling van mensen met een arbeidsbeperking. Ook past onze eerder genoemde aanstaande samenwerking hier perfect bij, dus stay tuned…
2.
Verduurzaming van de Nederlandse horeca Happy Tosti wil voorop lopen in de verduurzaming van de Nederlandse horeca. Onze aanpak: (bio)logische inkoop. Dit houdt in dat we voor elke aankoop die we doen de afweging maken tussen biologisch en logisch, zodat we de meeste impact kunnen maken. Vooropgesteld: we zouden het liefst alles 100% biologisch inkopen. Dit doen we echter niet altijd.
We focussen ons bijvoorbeeld niet op welke variant van een product het meest biologisch is, als we dat product amper gebruiken. Dan steken we onze energie namelijk liever in zaken waar we écht positieve impact kunnen maken.
Daarom:
– Kopen we alles (bio)logisch in bij partners. Onze thee is bijvoorbeeld van Senza Tea, de soepen van De Verspillingsfabriek en al ons brood van Lekker Brood.
Net als Happy Tosti zijn dit ook sociale ondernemingen die zich inzetten voor betaalde banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast zijn de thee van Senza Tea en al het brood van Lekker Brood, ook soepen worden door de Verspillingsfabriek gemaakt van verse groenten die anders weggegooid zouden worden. Deze zijn gecertificeerd biologisch!
In 2019 kochten we hier 35,000 panini’s, 7,500 broden en 3,000 liter soep in. Allemaal duurzaam geproduceerd!
– Hebben we een slimme menukaart die ervoor zorgt dat het afval en de voedselverspilling bij het maken van tosti’s minimaal is.
– Gaan we met ingang van 2020 aan het einde van elk kalenderjaar een volledig transparante inkooprapportage publiceren.
De SDG
12.
Verantwoorde consumptie en productie. Doordat we duurzaam en waar mogelijk biologisch inkopen, verspilling tegengaan en bewust onze afvalproductie minimaliseren, dragen we bij aan het realiseren van verantwoorde consumptie en productie.
3.
Onze medewerkers voelen zich beter en zijn zelfredzamer door hun baan bij Happy Tosti
Al het lekkere eten heeft één ingrediënt gemeen: onze liefde. Om er dus voor te zorgen dat onze tosti’s zo lekker mogelijk zijn, werken we met intrinsiek gemotiveerde medewerkers. Om voor hen de best mogelijke werkplek te creëren, bieden we, naast een betaalde baan, verschillende mogelijkheden om op persoonlijke vlakken te kunnen groeien.
Daarom:
– Nemen wij per filiaal een jobcoach aan die werknemers begeleidt die dat nodig hebben.
– Bieden wij cursussen in verschillende aspecten van de horeca aan, zodat de medewerkers die dat willen, zich kunnen specialiseren in een bepaalde activiteit.
– Geven we trainingen aan onze medewerkers waarin ze vaardigheden leren die nuttig zijn buiten hun werk bij Happy Tosti. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het efficiënt omgaan met geld.
– Organiseren we activiteiten buiten het werk om voor onze medewerkers. Op deze manier leren ze elkaar op een andere manier kennen en worden ze beter in het leggen van sociale contacten.
De SDG’s
Hiermee dragen we bij aan verschillende SDG’s Namelijk:
3.
Goede gezondheid en welzijn, door de focus op het bevorderen van de mentale gezondheid en welzijn van al onze medewerkers.
4.
Kwaliteitsonderwijs, omdat we onze medewerkers relevante (beroeps)vaardigheden leren waarmee ze hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren.
10.
Ongelijkheid verminderen, omdat we geen onderscheid maken tussen onze medewerkers en iedereen gelijke kansen bieden.
Positieve gezondheid
Tot slot vinden we de positieve gezondheid van onze medewerkers erg belangrijk. In de positieve gezondheid staat een betekenisvol leven en veranderen wat je zelf wilt veranderen centraal. Door de nadruk te leggen op hun positieve gezondheid, helpen we onze medewerkers met de onderwerpen waar ze het liefst geholpen willen worden, waardoor je hun bron van veerkracht aanspreekt!
In samenwerking met Ten Stripes