De frisse, vrolijke Happy Tosti-look

24
apr
2018

Happy Tosti-restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond! In het eerste kwartaal van 2018 zijn er vier nieuwe vestigingen bij gekomen en dat worden er alleen maar meer. ‘’We willen véél meer medewerkers met een arbeidsbeperking een betaalde werkplek bieden’’, vertellen oprichters Sam, Jasper en Wibe.

De mannen proberen steeds de juiste locatie te vinden voor het volgende restaurant, dat ze in samenwerking met DID interieurmakers inrichten tot een vrolijke en stijlvolle plek, waar gasten de lekkerste tosti’s van Nederland kunnen eten.

De schommels van Happy Tosti
Iedereen die wel eens bij Happy Tosti is geweest, heeft er schommels zien hangen. Een heel kenmerkend ding wat vooral kinderen geweldig vinden, maar waar ook volwassenen blij van worden.

”We proberen voor elke locatie iets kenmerkends te doen. De schommels zijn inmiddels deel van de identiteit”, vertelt Sabine Dirks, afdeling ontwerp bij DID interieurmakers.

Commerciele samenwerking voor een sociaal doel
Op de Horecava tijdens het innovatielab in januari 2017, kwamen DID interieurmakers en Happy Tosti elkaar tegen. Er ontstond een klik tijdens het brainstormen over het sociale concept rondom het commerciële idee van Happy Tosti.
Happy Tosti was op zoek naar iemand die de inrichting van de restaurants kon overnemen en DID interieurmakers wilde deel uitmaken van het sociale lunchconcept. Sabine: ”Wij vinden het mooi dat Happy Tosti gaat voor zoveel mogelijk banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarbij maakt het hen én ons niet uit in welke stad of dorp een nieuw restaurant komt, als er maar zoveel mogelijk komen op verschillende plekken in het land, want mensen met een arbeidsbeperking zitten overal.”

Van bouwtekening tot styling
DID interieurmakers helpt Happy Tosti in het complete traject van verbouwing. ”Wij zorgen ervoor dat de plannen op papier komen, zorgen dat er gesloopt wordt, en dan komt het leukste gedeelte: de inrichting.

Toen we deze samenwerking aangingen kregen we kernwoorden mee: ‘fris, logisch en heilige huisjes, zoals kunstgras, knalgele accenten, perswand, krijtbordwand, betongaas en groot geschilderd logo’.
Daarmee zijn we naar de tekentafel gegaan en hebben we in creatieve sessies met Jasper, Sam en Wibe dingen bedacht als de mosmuur – wat zich nu ontwikkeld heeft tot grote en kleine mosstippen op een bakstenen muur -, knalgele elementen die je terugziet in lampen en stoelen, de gele spot en betongaas aan één muur in het restaurant waar kunst hangt, gemaakt door mensen met een beperking.”

Elke locatie een eigen kenmerkHappy Tosti Breda - foto door The Lemon Kitchen
”Elke zaak is uniek en elk pand is anders. We kijken constant waar we kunnen aanscherpen om het concept tot een hoger niveau te tillen. Het Happy Tosti hart zit in elk filiaal, maar met details toegespitst op een locatie. Zo hebben we in Delft een Delfts muurschilderij laten maken met kenmerkende Delftse beelden, zoals het meisje met de pareloorbel en Delfts blauwe tegels.”

In mei 2018 opent Happy Tosti Amsterdam zijn deuren in De Pijp. ”Amsterdam is herkenbaar om zijn vele fietsen, dus daar zetten we een tafel neer met fietsstoelen! Gasten kunnen daadwerkelijk trappen, net als op een fiets in de sportschool. Het stuur komt uit het tafelblad, zodat je je kunt vasthouden. Zo lijkt het of je op de fiets een tosti zit te eten”, vertelt Sabine.

Jasper, de creatieve motor in het Happy Tosti-team: ”We proberen altijd verder te denken, zo ook met het interieur van onze restaurants. We willen de mensen meer geven dan een mooie, prettige plek om tosti’s te eten. Het is bijvoorbeeld leuk als mensen willen delen waar ze geweest zijn, daarom hebben we geinige dingen bedacht waar gasten selfies mee kunnen maken. Zoals de ‘shitty place’, dat is een tafel in de buurt van een knalgeel geschilderd toilet, waar je altijd 25% korting krijgt. Of een kroontje aan de wand boven een stoel. Als je daar gaat zitten lijkt het alsof het kroontje op je hoofd ligt en daar kun je grappige foto’s van maken. Zo wordt het restaurant een herkenbaar punt in de stad en krijgt elke locatie een eigen identiteit.”

Zoveel mogelijk filialen in korte tijd
DID interieurmakers helpt Happy Tosti om op korte termijn voor veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkplekken te creëren. ”Ik vind het leuk dat we gaan voor een groot spreidingsgebied in Nederland. Voor het concept is het beter om zoveel mogelijk locaties te hebben, dus we bouwen ook buiten de Randstad uit.”

Foto’s door The Lemon Kitchen

No Comments

Geef een reactie

Stuur ons een
berichtje!
Wil je reserveren? Klik hier. Voor overige berichten kun je onderstaand formulier gebruiken of mail naar info@happytosti.nl